On the leading edge of information technology

Mexico 2007

Reiserute: Mexico City-León-Guanajuato-San Cristóbal de Las Casas-Palenque-Playa Del Carmen-Tulum-Isla Mujeres-Monterrey-Zacatecas

Fra 17. januar til 13. februar 2007 reiste jeg på tur i 4 uker i Mexico. Etter en rask tur innom Mexico City, gikk turen til León og Guanajuato der jeg bodde 5 måneder i 2005. Jeg reiste deretter med fly til San Cristóbal de Las Casas i Chiapas. Her reiste jeg bl.a. på båttur langs Cañon del Sumidero. På veien til de gamle maya-ruinene i Palenque, besøkte jeg fossefallene i Agua Azul og Misol-Ha. Deretter slappet jeg av en ukes tid på strendene i Playa del Carmen, Tulum og Isla Mujeres. Fra Cancún tok jeg fly til Monterrey hvor jeg besøkte en venninne. Deretter fortsatte jeg sørover igjen mot Zacatecas og León før jeg tok fly til Norge fra Mexico City.

Under følger et reisebrev med utvalgte bilder fra turen. Hold muspekeren over bildene for å se tilhørende bildetekst. Ordene som er underlinjet i teksten indikerer at det finnes et tilhørende bilde i fotoalbumet. Trykk på lenken for å gå til bildet. Det finnes også adresse og kontaktinformasjon til stedene jeg har overnattet. Dette fremkommer ved å holde muspekeren over det aktuelle overnattingsstedet.

Flere bilder finnes for øvrig i fotoalbumet.

[Slideshow med highlights fra Mexico 2007] [Se alle bildene her]

Les også

Mexico City

Etter å ha ankommet til Mexico City fra Amsterdam på kvelden den 17. januar tok jeg inn på Hotel Toledo like ved Palacio de Bellas Artes i Centro Histórico.

Neste morgen tok jeg en minibuss til Chapultepec hvor jeg besøkte Museo Nacional de Antropología, som er regnet som Mexicos kanskje beste museum. Museet har separate saler for hver av de viktigste pre-hispaniske bosetningene i Mexico, så som aztekerne, toltekerne, mayaene, bosetningen i Teotihuacán, Oaxaca m.m. Her finnes bl.a. aztekernes solstein, Mayakongen Pakals grav samt en imponerende samling av gamle, arkeologiske gjenstander. I salen "Introducción a la Antropología" finnes bl.a. skjelettet til Lucy, som er av arten Australopithecus og antas å ha levd for ca. 3.2 millioner år siden.

León

På ettermiddagen samme dag tok jeg buss til León i staten Guanajuato, hvor jeg bodde i 5 måneder vinteren 2005. Jeg bodde her på leiligheten til Rodrigo, en kamerat av meg. I León arrangeres festivalen Feria de León hvert år på denne tiden. Her finnes bl.a. mengder av mexicansk kunst og håndarbeid, tivoli, tyrefekting og hanekamp og det arrangeres daglig konserter, fester og andre kulturelle aktiviteter. Det er heller ingen problem å få seg en matbit.

Guanajuato

Fra León er det en times busstur til sjarmerende Guanajuato, hovedstaden i staten. Byen er en gammel sølvgruveby, som ligger i svært ulendt terreng med karakteristiske hus i alle regnbuens farger som klamrer seg fast oppetter bratte åser. Byen har også utrolig mange sjarmerende og trange smågater (callejones), plazaer, et stort marked med håndlagde gjenstander samt en håndfull museer. Jeg tok bl.a. kabelbanen opp til Plaza del Pípila hvor det venter en flott utsikt over byen.

San Cristóbal de Las Casas

Etter å ha tilbragt noen dager på besøk hos venner i León og Guanajuato, tok jeg buss til Mexico City og fly til Tuxtla Gutiérrez hvorpå jeg tok en taxi sammen med to studenter og en indianerkone til byen San Cristóbal de Las Casas i Chiapas, Mexicos sørligste stat. San Cristóbal er en fargerik og sjarmerende koloniby, og en perfekt base for utforsking av staten Chiapas og dens høye fjell med tropisk jungel, majestetiske fossefall, dype canyons og indianerlandsbyer hvor folk lever i dag omtrent som de gjorde før Colombus sin tid. I San Cristóbal bodde jeg på Magic Hostal, hvor jeg disponerte min egen lille cabaña for 120 mexicanske pesos pr. døgn. Om kveldene satt vi rundt et bål i bakgården på hostalet og drakk øl og tequila, og jeg ble kjent med andre folk på reisefot fra bl.a. Canada, Tyskland og Australia. Byen har en flott katedral, og av andre ting som er verdt å se kan nevnes museet Na Bolom, hvor man kan få et innblikk i historien og levesettet til indianerstammene i rundtomliggende landsbyer.

Cañon del Sumidero

Fra San Cristóbal de Las Casas reiste jeg på utflukt til Cañon del Sumidero, som er en 25km lang kløft i fjellet hvor elven Río Grijalva flyter fra Mexico og inn i Guatemala. Vi reiste på båttur langs elven og fikk blant annet se krokodiller, apekatter, gribber og pelikaner samt fossen Árbol de Navidad (juletreet) med sin karakteristiske form. Til tross for at området har blitt noe kommersielt var dette en flott opplevelse. På tilbaketuren stoppet vi i landsbyen Chiapa de Corzo for å se på et stort marked som ble arrangert der.

Agua Azul og Misol-Ha

Jeg reiste også på en utflukt til vannfallene Agua Azul og Misol-Ha, som ligger på veien fra San Cristóbal de Las Casas til Palenque. Dette er imponerende fossefall inne i den tropiske jungelen, og landskapene minner lite om de tørre slettene med ørken og kaktuser som man finner i nordlige deler av Mexico. Agua Azul, som betyr blått vann, har fått sitt navn på grunn av den flotte, turkisblå fargen på vannet her.

Palenque

Palenque er en imponerende samling ruiner fra Maya-tiden. Byen ble først bebodd i ca. år 100 f. Kr. Dens storhetstid var fra 615-783 e.Kr., da Kong Pakal regjerte i byen. Byen ble fraflyttet i ca. år 900 e.Kr. Alle bygningene her ble bygget uten hjelp av metallverktøy, trekkdyr eller hjulet. For mer informasjon om Palenque, se f.eks. www.mesoweb.com/palenque

Playa del Carmen

Fra Palenque tok jeg nattbussen til Playa del Carmen på den karibiske kysten av Mexico. I Playa del Carmen bodde jeg på Urban hostal, hvor jeg møtte en hel del andre turister fra bl.a. Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Nederland og USA. Pris for et enkeltrom her var 200 mexicanske pesos pr. natt. I Playa del Carmen slappet jeg av på stranda med hvit, finkornet karibisk sand mellom tærne, palmesus og turkis sjø. (Stedet var dog blitt vesentlig mer kommersielt og turistifisert enn da jeg var her i 2003). Fra Playa del Carmen er det kort veg til de billedskjønne ruinene i Tulum, samt til populære resorts som Xel-Ha og Xcaret. Det er dermed en fin base for å utforske Mexicos Riviera Maya. Et tips i Playa del Carmen er å holde seg unna spisestedene i hovedgata 5th Avenue, hvor menyen er på engelsk, prisene i dollar og alt er tre ganger så dyrt som to kvartaler lenger borte fra sjøen. Playa del Carmen var tidligere en rolig fiskerlandsby som stod sterkt i kontrast til det ultrakomersielle Cancún. Forskjellen mellom de to stedene er dessverre blitt mindre med årene.

Tulum

Tulum er en samling maya-ruiner som ligger utrolig flott til nede på stranda, bare en halvtimes busstur fra Playa del Carmen. Tulum er fortsatt relativt ubesudlet av de store turistmassene, og her kan man leie koselige hytter på stranda for en billig penge. Definitivt et sted man kan tilbringe sine hvetebrødsdager i billedskjønne omgivelser i trygg avstand fra de store all-inclusive resortene i Cancún og Playa del Carmen.

Chichén Itzá

Fra Playa del Carmen reiste jeg på utflukt til maya-ruinene i Chichén Itzá i staten Yucatán, som ligger ca. 3 timer med buss unna kysten. Chichén Itzá er Mexicos kanskje mest berømte og best bevarte maya-ruiner. Mest berømt er La pirámide de Kukulcán som er et kjent motiv på mexicanske postkort. Pyramiden er 25 meter høy og består av 4 trapper med 91 steg på hver. Med plattformen på toppen tilsvarer dette 365 dager, som er antall dager i et år. Ved vår- og høstjevndøgn formes en serie av skygger av triangler på hver side. Dette skaper en illusjon av en slange som bukter seg ned langs pyramiden. Pyramiden ble bygget rundt år 800 e.Kr. I Chichén Itzá finnes også et astronomisk observatorium (El Caracol), en serie templer og en Cenote av kalkstein som bl.a. ble brukt til menneske-ofringer. Chichén Itzá er et must å besøke hvis man befinner seg på Yucatán-halvøyen i Mexico.

Isla Mujeres

Det siste halvannet døgnet på Yucatán-halvøyen tilbragte jeg på Isla Mujeres, som er en liten øy som ligger en halvtimes båttur unna Cancún. Øya byr på flotte strender, og den er langt mindre besudlet av masseturismen enn Cancún. Den er derfor svært populær blant backpackere. På Isla Mujeres bodde jeg på hostalet Poc-Na, som absolutt kan anbefales. Hostalet ligger på stranden og har en egen restaurant og beach bar hvor gjestene henger på kvelden. Det er dermed lett å komme i kontakt med folk. På Isla Mujeres leide jeg scooter som lot meg utforske alle øyas strender, laguner og severdigheter.

Monterrey

Fra Cancún tok jeg fly med billigselskapet Viva Aerobus til Monterrey i nord i Mexico, nær grensen mot Texas. Her besøkte jeg en venninne av meg som var så snill å skysse meg rundt i 4 dager for å se på alle byens severdigheter. Monterrey er Mexicos 3. største by og har ca. 3.5 millioner innbyggere. I Monterrey bodde jeg på Hotel Fundador i koselige Barrio Antiguo. Dette er like ved Macroplaza, som er latin-amerikas største plaza og omfatter bl.a. Palacio de Gobierno, Neptun-fontenen, Parque Hundido, Faro de Comercio og katedralen og Museo de la Historia Mexicana. Sistnevnte er et av Mexicos kanskje beste museer, som tar for seg Mexicos historie helt fra pre-hispaniske tider og fram til i dag. Museet er kjempestort, og her er det lett å tilbringe flere timer.

Rundt byen på alle kanter finnes en rekke høye fjell, blant annet det karakteristiske Cerro de La Silla, som betyr "stol-fjellet". Det er utrolig mange turist-attraksjoner i byen. Første dagen reiste vi til Parque Fundidora, som er et tidligere industri-område som er gjort om til en gigantisk park. Vi besøkte også Museo del Obispado, som ligger oppe på en ås med flott utsikt over byen. På Cervecería Cuahtemoc Moctezuma kan man få omvisning på Mexicos største bryggeri. Her produseres 6 millioner flasker øl om dagen, bl.a. merkene Sol, XX Lager, Tecate, Negra Modelo og Carta Blanca. Monterrey har også sitt eget mikrobryggeri, Sierra Madre Brewing Company, som byr på flere ulike sorter egenprodusert lyst og mørkt øl. Siste dagen i Monterrey reiste vi til Cola de Caballo, som er en foss som har form som en hestehale (derav navnet).

Zacatecas

På veg sørover til Guanajuato og Mexico City igjen stoppet jeg i Zacatecas, som er en koselig gammel sølvgruve-by som jeg tidligere har besøkt. Her bodde jeg på Hostal Villa Colonial, som er et sosialt hostal midt i sentrum. Fra takterassen hadde man utsikt direkte til byens katedral. Det finnes en kabelbane som tar deg opp til fjellet Cerro de la Bufa, som også er et flott utsiktspunkt. På dag to reiste jeg på utflukt til La Quemada, som er en samling ruiner fra ca. 500 e.Kr. Ruinene ligger midt ute i ørkenen i kaktusens og klapperslangenes rike.

Fra Zacatecas reiste jeg på ny til Guanajuato for å tilbringe den siste helgen her og ta farvel med vennene mine fra oppholdet mitt i 2005. Deretter satte jeg meg på flyet til Amsterdam og Trondheim, tilbake til minusgrader, holkeføre og mørketid. Jeg hadde det helt utmerket på tur, og har egentlig lyst tilbake så snart som mulig

Hasta luego,

[Tilbake til hovedsiden] [Slideshow med highlights fra Mexico 2007] [Se alle bildene her]