On the leading edge of information technology

Italia 2004

Sensommeren 2004 reiste Øystein, Kurt og Bjørn til Italia. Øystein skulle delta på en konferanse i Bari i Sør-Italia i slutten av august, men fikk med seg Kurt og Bjørn på en liten rundreise i forkant av konferansen. Reiseruten er indikert på figuren til høyre. Turen gikk til Venezia, Firenze, Roma, Napoli, Pompeii og Bari. Under følger et reisebrev med utvalgte bilder fra turen. Ordene som er underlinjet i teksten indikerer at det finnes et tilhørende bilde i fotoalbumet. Trykk på lenken for å gå til bildet. Flere bilder finnes for øvrig i fotoalbumet.

[Se alle bildene her]

Venezia

Bjørn og Øystein ankom Venezia torsdag den 19. august. (Kurt fikk dessverre ikke fri fra jobben, og avtalen var derfor at han skulle komme etter på lørdagen) I forkant av turen hadde vi blitt advart om stive hotellpriser i Venezia, og at vi burde vurdere å bo i nabobyene Mestre eller Padova. Ved hjelp av Lonely Planet fant vi imidlertid et dobbeltrom på Hotel Dalla Mora i bydelen Dorsoduro til bare 50€ pr. natt. Hotellet lå like ved buss-stasjonen Piazzale Roma, som også var den viktigste holdeplassen for vaporettien. (Vaporettien er Venezia's "vannbuss" som går langs Canal Grande). Vi innok middagen på Campo San Margherita, som var en koselig, åpen plass like ved hotellet med mange restauranter og utesteder. Vi brukte resten av kvelden på å forsøke å orientere oss i bydelen og stake ut kursen til Piazza San Marco. Dette viste seg å være enklere sagt enn gjort. Venezia er et eneste virvar av trange gater, identiske bruer og kanaler med høye bygninger på hver side. Det finnes ikke en eneste stor hovedgate, og en stor andel av gatene er blindgater. Selv med kart i hånda var det ekstremt vanskelig å finne fram. Etter mye rusling og leting på måfå, ble vi etterhvert noe mer komfortable med systemet. Dersom du bare kommer inn på riktig kurs, finnes det nemlig skilter for hver 10. meter som leder deg til de viktigste destinasjonene. (Men havner du utenfor en av disse passasjene, er det ofte et stort problem å finne veien tilbake).

Neste morgen spiste vi frokost på Margherita-plassen på en bar drevet av to lekre italienske damer. Øystein spiste sandwich og blodappelsin-juice, mens Bjørn fant like godt ut at han skulle starte dagen med en is. Vi gikk deretter til Piazzale Roma for å kjøpe dagskort på Vaporettien. Ettern en drøy halvtime langs Canal Grande ankom vi Markusplassen. På veien hit passerte vi bl.a. Rialto-broen og Ponte Accademia samt en haug med gondoler fylt med rike japser og amerikanere. Vi hadde hørt at kafeene på Markusplassen er av de dyreste i verden. Dette pirret nysgjerrigheten vår, og vi satte oss ned for å bestille ei øl og en kaffe. Øla og kaffen kostet henholdsvis 13€ og 9€. Heretter kunne vi altså gå på Solsiden eller Aker Brygge med god samvittighet! Etter et besøk i Markuskirken og på Galleria della Accademia inntok vi middag på Campo San Margherita. Vi avsluttet kvelden med en pub-runde på sistnevnte plass

Neste dag planla vi en tur på stranden Lido de Venezia. Da vi hadde kommet halvveis med vaporettien, endret været seg fra sol og blå himmel til styrtregn. Vi hoppet derfor av vannbåten og gikk i stedet på internett-kafé. Kurt kom på ettermiddagen denne dagen, og ble med oss på vaporettien til San Marco. Vi spiste pasta og pizza på Markusplassen og holdt av plass til en Tiramisú og en espresso med cognac til dessert. Kvelden ble avsluttet på Venezias eneste discotek, Casanova, like ved jernbanestasjonen.

Firenze

Søndag formiddag tok vi toget videre til Firenze. Vi tok inn på Pensione Bella Vista, hvor vi ble møtt av en hyperaktiv innehaver som prata italiensk til oss i en halvtime sammenhengende uten stopp. Hotellet var rimelig dyrt (120€ for et trippelrom) men var perfekt plassert i sentrum, og vi hadde en fantastisk utsikt fra balkongen vår i 6. etasje.
Etter å ha slappet av en stund på hotellrommet, tuslet vi rundt i sentrum og så på katedralen, Piazza Signoria og Ponte Vecchio. Firenze er en utrolig vakker renessanse-by hvor det meste står igjen slik det opprinnelig var.

Mandag starta vi dagen med to timers sol-slikking på verandaen. Deretter spiste vi pasta til frokost på en bar i nærheten. Etter frokosten ble vi sittende for å prøve noen italienske drinker, nemlig Grappa og Limoncello. Førstnevnte er italiensk druebrennevin, men smaker som dårlig hjemmebrent. Sistnevnte er en søt og klissete likør som lages av vodka, sitronskall og masse sukker. Etter et kvarter med skjæring av grimaser ble vi omsider ferdig med disse drinkene som jeg er utrygg på om jeg vil anbefale.

Etter frokosten gikk vi i parken Giardino di Boboli for å slappe av og slikke litt sol. Vi spaserte deretter opp til Piazzale Michelangelo hvor man får en utrolig flott utsikt over byen. Etter å ha drukket en Frappé og spist en sandwich på en dyr restaurant på Michelangelo-plassen, tok vi bussen tilbake til sentrum. Vi slappet av med et dårlig show på en italiensk TV-kanal, som egentlig bare var en forkledt skjønnhetskonkurranse. Deretter avsluttet vi kvelden med en bedre pastamiddag på Piazza della Republica. Vi ble sittende og prøve ut diverse skotske single malt whiskyer på samme sted før vi omsider karret oss hjem og til køys.

Roma

Tirsdag ettermiddag tok vi toget til Roma. Vi tok inn på Hotel Fawlty Towers like ved jernbanestasjonen, som var både billig, bra og perfekt plassert. Onsdag morgen reiste vi til Vatikanstaten. Etter en fotosesjon på Petersplassen, gikk vi trappene opp i kuppelen på verdens største kirke (Peterskirka). Det var en lang serie med lange og smale trapper, men da vi til slutt kom opp til toppen kunne vi nyte en fantastisk utsikt over byen.
Torsdag reiste vi for å se på Colosseum. Det var en majestetisk følelse å vandre langs arenaen og tenke på at her kjempet tusenvis av mennesker og dyr mot hverandre til døde for to tusen år siden. Etter å ha spist Spaghetti Carbonara, Pizza Diavola og den sedvanlige espressoen med Tiramisú og is, så gikk Øystein som hadde feber hjem på hotellrommet. Kurt og Bjørn trasket videre for å se på blant annet Forum Romanum.

Fredag reiste Øystein og Kurt til Vatikanmuseene mens Bjørn ble hjemme for å slappe av. Vatikanmussene er en lang rekke museer som ligger på rekke og rad. De omfatter blant annet et egyptisk museum med sarkofager, mumier og gjenstander fra 2000 f. Kr. Deretter følger museum på museum med vegg- og takmalerier, romerske skulpturer, tekstiler og annen kunst fra Romertiden og Renessansen. Vatikanmuseene ender opp i det sixtinske kapell, berømt for sine majestetiske vegg- og takmalerier. Det mest berømte er kanskje Adams Skapelse malt av Michelangelo i 1510.

Etter at vi hadde gått runden, tok vi metroen til Trevi-fontenen hvor vi møtte Bjørn og slappet av med en nydelig italiensk is. Vi gikk deretter for å se på Pantheon, som er den best bevarte bygningen fra antikkens Roma. Den ble bygd i år 27 f. Kr. og har en berømt kuppel i taket med en omkrets på 43m. Kuppelen har et 9m bredt hull som slipper lys inn i bygningen. Vi rakk et besøk på spansketrappen før vi reiste til Piazza del Popolo for å spise middag. Romas tre hovedgater gjennom sentrum møtes alle i Piazza del Popolo, som er en stor og trivelig åpen plass med gatemusikanter, en haug med restauranter og en flott utsikt. Middagen til Øystein og Bjørn bestod av Carpaccio til forrett, risotto med asparges til hovedrett og Tiramisú og whisky til dessert, mens Kurt bestilte den sedvanlige Spaghetti Bolognese.

Pompeii

Lørdag tok vi toget fra Roma til Napoli og deretter metroen fra Napoli til Pompeii. Pompeii er de utgravde ruinene av den romerske byen med samme navn som ble begravd i lava etter et utbrudd fra vulkanen Vesuv i 79 e.Kr.

Ruinene er utrolig godt bevart, og omfatter bl.a. et amfi-teater, flere templer, et bordell, villaen til flere romerske herskere og et romersk bad. Inne på bordellet finnes blant annet tegninger på veggene som illustrerer hvilke tjenester man kunne kjøpe der. Noe annet som gjorde stort inntrykk, var gipsavstøpningene av en del mennesker og dyr som ble begravd i lava. Man kan tydelig se hvordan de vred seg i smerte da døden inntraff.

Etter at vi hadde ruslet fra oss på Pompeii og tatt et siste fotografi med Vesuv i bakgrunnen, reiste Kurt og Bjørn tilbake til Roma. Øystein overnattet en natt i Napoli, og reiste videre til Bari påfølgende dag mens Kurt og Bjørn reiste tilbake til Norge. Ferien var dermed over og konferansen stod for tur.

Bari

Bari er en liten by nesten helt nede på stilett-hælen på støvelen i Italia. Jeg var her for å være med på ICEM12 - 12th International Conference on Experimental Mechanics.

Bari var en annerledes opplevelse, siden det nesten ikke var turister her sammenlignet med i Roma, Firenze og Venezia. Byen var også den eneste destinasjonen på turen som lå ved havet og byen hadde en flott promenade langs sjøen med fine gatelykter, benker og en flott utsikt utover Adriaterhavet. På ettermiddagene etter konferansen var også stranda et kjærkomment sted å slappe av. Like ved hotellet lå det en fantastisk isbar med sikkert hundre forskjellige varianter av smaker. Restaurantene i denne byen var også vesentlig billigere enn i de andre turistbyene, og de hadde flere gode antipasti å by på. Utover dette, var konferansen spennende og lærerik og det var mange presentasjoner relevante for mitt fagfelt. Arrangørene hadde også sørget for å engasjere en rekke søte vertinner som man kunne hvile øynene på når foredragene ble for kjedelige. Selv holdt jeg et foredrag siste dag på konferansen som jeg fikk gode tilbakemeldinger på.

Jeg tok fly tilbake til Roma på torsdagskvelden og overnattet ei natt på Fawlty Towers før jeg satte meg på flyet hjem til Norge på fredags formiddag.

Ciao Ciao, Øystein

[Tilbake til hovedsiden] [Se alle bildene]